fara dayu! »

Isnin, 21 Februari 2011

serba tak kena

serba tak kena
bahagian 1
-ohhh februari.....bulan yang terlalu banyak suka dan duka....adoyyy..mana tak nya...ringkaskan cerita la..bulan ni aku *join da club*..lepastu dah mula praktikal memandu..semua ni betul2 menguji kesabaran aku..sabar jela kan..huhu..bulan ni dah 3 kali ikut driving class..nak tahu kisah aku memandu tak...tak nak sudah...haha..tapi aku tetap nak cerita juga la...

First day driving class:
( uncle tan kat depan rumah tepat jam 9.30 pagi)
uncle: awak2 . awak pandu lah ..
aku : haaaa???
uncle: yela..awak bawa la..( berhenti bawah pokok depan sekolah)
aku : uncle betul ke ni..saya tak pernah bawa ni..( dlm hati dandan padahal dah belasah kete bpk aku dh )
uncle: awak bawa la...(tukar sit)
aku : ( senyum buat2...dlm hati..perghhhh..habis la uncle ni masuk hospital juga la...pakai seat belt,strt enjin,tekan clutch ,masuk gear ,jalan..)
uncle: woahh ..awak sudah terer maa.. awak terus drive pegi tambun saja la..tak payah belajar dlm taman....
aku : hahahahah..ok uncle no hal...( sampai simpang dekat loji kereta semput..hahah)
uncle: awak !!! apa sudah jadi..tekan clutch!! ( nada marah2 kucing)
aku : *cuak*..rilex cool.....bawa macam biasa....
* akhirnya sampai juga kat pusat memandu sektow dengan selamatnya tanpa berhenti pun di sepanjang jalan* *** bangga dengan diri**

second day:
( uncle mungkir janji!! kata 7.30..ni dah pukul 8)pergghhh
ayah : hello boss!! apa macam fara?? boley bawa ka??
uncle: boley la...biasa la budak baru belajar.....
aku : uncle ??nak pergi mana ni??
uncle: aigoooooooo..tambun maaa...
aku : macam biasa ...strt pa yg patut n jalan.....
uncle: ( tak habis2 ingtkan aku masuk gear ni gear ni)
aku : (diam la unclee....fokus ni)hahaha
* sampai kat traffic light kat pekan ipoh berdekatan balai polis pasir putih..perghhh..enjin mati..kete kat belakang berderet...cool!!bertindak pantas....mulakan dgn bismillah....alhamdulillah...hidup juga kau enjin...teruskan perjalanan...uncle suruh bawa kat jalan A, B,C...nasib baik la aku penah pergi tambun...so, tahu juga la selok belok pekan tambun ni...haha
then, drive dalam litar...bukit lepas...3 penjuru cantik..parking smart...lepastu balik rumah....cerita kat mak....hahhhha

third day:
(uncle sudah berada di hadapan rumah tepat jam 7.30...unfortunately....aku yang mugkir janji..hahah..emergency sekejap)
aku : good morning uncle.....
uncle: morninggg.....
aku : * mcm biasa benda yang disunatkan buat..*
drive terus pergi tambun....
perrghhhh..memang serba tak kena harini....sampai kat traffic light pasir putih..enjin mati....sampai traffic light medan gopeng...kereta tak jalan....apa sebab??? tak msuk gear 1 betul2...harini buat QTI..bawa kereta baru..aduhhh...dah la aku dah biasa bawa kereta kancil lama dengan clutch yang keras tu...tengok2 QTI bawa kereta baru..clutch nye..aduhaiiii ..selembut roti pau.....nak naik bukit..ceyy dah cantik...sekali brake terus..tak masuk dalam kotak kuning..adoyy pahal ni..tak pernah2 buat perangai ni..selalu latihan lepas je....terpaksa undur luar kotak...bawa balik naik atas...perghhhhh.tak masuk lagi....jiwa raga dah cuak....undur lagi....tak masuk lagi..weyyhh..pahal ngan aku ni!!...aku pun tenangkan diri...bca bismillah..laaa patut la...aku tak bca bismillah tadi...lalai sungguh aku ini...akhirnya lepas juga..uncle boleh gelak kat aku...sampai ada seorang pakcik melayu tu cakap..." ala tan kasi jarum jerw" perghhhhhh..sabar la..nasib kau pakcik, kalau tak aku skru juga mulut kau...huh...then, 3 penjuru & parking cantik....jalan raya pula...ni lagi best ..tak payah bawa..pusing je kat tempat tu..haha...lepas tu dia suruh aku menipu pula..cina instructor tu cakap " uu " ( cewah macam tahu je nama aku*) ..nanti kalau jpj tanya uu bawah siapa, uu cakap bawah pakcik abu tau..saya bukan apa, kesian pakcik abu tu.tu yang saya tolong dia ni...uu kalau diorang tanya lagi bawa jalan mana..uu cakap bawa jalan C tau.." huh.......akhirnya selesai juga....so ,aku tinggal lagi 2 jam..11@ 15 mac test jpj......aku pun balik sampai la rumah tepat jam 10 pagi...

itulah alkisahnya serba tak kena .....sekian...

0 comments:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...